29 Apr
סטיילינג - האם פרחים מפלסטיק הם קיטש?

פרחים מפלסטיק זה קיטש !!!

הרעים עלינו בקול בס ונמוך אדריכל אליעזר פרנקל ז"ל, איימת הסטודנטים בסדנא לעיצוב ואדריכלות.

איפושהו בזמן, אחרי הצבא והטיול המסורתי שבא מיד אחריו לחו"ל, כשהבנתי שהג'וק שמנקר בי מגיל אפס הוא אשכרה מקצוע, התחלתי לחפש מקום שילמד אותי עיצוב פנים. לא עניינו אותי הטכניון או לימודי אדריכלות, רציתי להתמקד בפנים הבית, וההיצע בתחום בשנת 1987 היה דל ומאתגר. בלי אינטרנט ובלי פייסבוק, לכי תמצאי לך בית ספר.

וכמו שבדרך כלל קורים דברים, כששואלים, התשובות מגיעות. 

נוסעת בקו 567 העמוס לעייפה מתל אביב הביתה לכפר סבא. עליתי בתחנה המרכזית לכן זה היה יום המזל שלי והצלחתי לתפוס מקום ישיבה. בכל תחנה בה עצר האוטובוס עלו עוד ועוד אנשים, מצטופפים בעמידה לדבוקה ריחנית של קיץ ישראלי, המעבר בין המושבים נעלם ובמקומו נוצר גוש אנושי חם ודביק, ובתוך הגוש הזה ממש לידי, עומדת מיכל ג. 

את מיכל, שני מחזורים מעלי הכרתי מכפר סבא של פעם, עיר בה כולם הכירו את כולם. אחרי שלום שלום וחיוכים אנחנו מתחילות לעדכן אחת את השניה, וכול השכונה שלנו באוטובוס מקשיבה ועושה את עצמה כאילו שלא. מיכל מספרת לי על מקום שבו היא לומדת לא פחות מאשר עיצוב פנים... היא מספרת ואני מקשיבה ומבינה שנפתחת לי ברגע זה הדלת לארץ הפלאות של נטע.

ככה בקו 567 העמוס או כמו שקראנו לו, מפוצץ, מתחיל הפרק המאוד משמעותי בחיי, ותודה למיכל ג.על זה.

עיצוב פנים, או, איך הפכתי למעצבת  

הסדנא לעיצוב ואדריכלות של האדריכל אליעזר פרנקל ז"ל, או הסדנא בקיצור, בית גידול למעצבים ואדריכלים ברוח בית הספר ההיסטורי הבאוהאוס, הפך להיות ביתי השני בארבע השנים הבאות. כמות הידע וההשכלה הכללית שקיבלנו שם, לא דומה לשום דבר. בלי רחמים, חמישה ימים בשבוע, לפחות 8 שעות לימוד ביום, עומס מטורף של עבודות ומבחנים שהובילו אותנו קדימה. הופקדנו בידיהם של טובי המעצבים והאדריכלים בארץ, שהגיעו ללמד בסדנא מתוך תחושת ייעוד, ושטחו בפנינו את משנתם ותפיסות העולם שאימצו לעצמם.

ובתוך כל העומס הזה, בכל יום רביעי מ 8:00 - 10:00, היה הזמן של פרנקל, שעתיים בהם היה מרביץ בנו את תורתו. היינו מצטופפים בחדר ההרצאות הגדול, כסא משיק לכסא משננים מאות שקופיות, בהן מצולמות עבודות אמנות ואדריכלות. פרנקל היה מפענח, מסביר, עושה קישורים ומרחיב לנו את האופקים מפה עד ירושלים, יכולתי בזמנו לדקלם גם באמצע הלילה על ונוס מווילנדורף או על הקוביזם האנליטי של בראק ופיקאסו. ובין שקופית לשקופית, היה שוטח בפנינו את משנתו האמנותית, איש חכם היה ודבריו נתפסו בעיני כאורים והתומים של עולם העיצוב והאמנות. 

"פרחים מפלסטיק זה קיטש, עירוב סגנונות הוא שענטז",  אמירות שכבר לא זכור לי באיזה הקשר נאמרו מפיו, נשארו אצלי הצעירה, כעובדה מוחלטת.

וכך במשך המון שנים, התהלכתי בעולם עם האמת האבסולוטית הזו, האומרת שעלי לדבוק תמיד בסגנון מוביל וחלילה לי מלערב סגנונות, ובטח לא להשתמש בחומרים המדמים חומרים אחרים. 

אקלקטיקה - מגמה עולמית וסגנון עיצוב פנים 

עד שמשהו השתנה, המגמה העיצובית העולמית שינתה את פניה, ואני השתניתי אתה. הגענו לתקופת פוסט, בה האקלקטיות היא הטרנד המוביל. יש לנו חופש בחירה מוחלט, נכונים השילובים וערבוב הסגנונות, חומרים וגוונים. הכל אפשרי, גם השעטנז וגם הקיטש הפכו ללגיטימיים עיצובית תחת מטריית האקלקטיקה. הכורסה של סבא מתחילת המאה העשרים, יכולה לשבת נהדר על רקע קיר בטון קר וחשוף בסגנון בין לאומי. על המדף לידם יהיו מונחים פסלים מהמזרח ועל הקיר ממול תהיה תלויה כרזה בסגנון פופארט. הרהיטים והפריטים השונים סגנונית יכולים להתחבר ולהפוך לאמירה עיצובית אחת. אנו חיים בתקופה בה יש לגיטימציה להתפרע ולהקיף את עצמנו ברהיטים חומרים וגוונים שונים, לחבר ולשלב ביניהם לפי אהבותינו וטעמינו, ובכך ליצור לעצמנו חלל הייחודי רק לנו. 

זוכרת זמנים בהם כל חיקויי העץ למינם, באיכות ונראות מזעזעות, היו מחוץ לתחום לכל מי שידע דבר או שניים בעיצוב. פרחים וצמחים מלאכותיים היו מחוץ לתחום. ההיצע של פריטים איכותיים היה קטן מוגבל ויקר, כך שלעצב בית היה עניין של מותרות שלא רבים יכלו להרשות לעצמם. כיום, בעבודתי אני פוגשת חומרים חדשים ונהדרים מבחינת איכות, נראות ומחיר. מוצרים אשר מדמים את המקור, ועולים עליו מבחינת איכויות ועמידות לאורך זמן, שינוי המאפשר כלכלית ליותר אנשים לתת תשומת לב ומשמעות לעיצוב הבית. , 

פרחים מלאכותיים לא נובלים, גם אם שוכחים להשקות אותם.

תכונות רצפת למינציה באיכות טובה, היא חלומו הרטוב של כל עץ.

הברזל רק יכול לקנא באלומיניום הבלגי שלא מחליד ושומר על בידוד ואיטום מושלמים.

הפורמייקה, הטפט והטיח יודעים לחקות יופי בטון, קלים ליישום ובעלויות מופחתות משמעותית.

טפטים המדמים בד בצורה מושלמת, יציקת פלסטיק הנראית בדיוק כמו אבן ועוד ועוד 

לאן שלא נביט בעולם העיצוב העכשווי, החיים שלנו מלאים בחומרים המתחפשים לחומרים אחרים, סגנונות המשתלבים בסגנונות שונים, 

המגמה העיצובית השלטת היא חגיגה אקלקטית אחת גדולה. איזה כיף.


לסיום, אם בתכנון ועיצוב פנים מקיף של הבית, או בפגישת ייעוץ פנים ממוקדת ותכליתית או בליווי בימי רכישות אפשר ליישם מגמות עיצוביות כאלה ואחרות בבית או בדירה הקיימים, לחדש, לרענן ולהעניק לארבעת הקירות המקיפים אתכם, מראה עכשווי.


אקלקטיקה באמנות, אדריכלות, מוזיקה ועיצוב, מושג המתאר שילוב כמה סגנונות אמנות שונים ביצירה או עבודה אחת. "השאלה" מתרבויות שונות ומסגנונות שונים, ושילובם זה עם זה.

מקור המילה "אקלקטיות" מהשפה היוונית ומשמעותה "לבחור את הטוב ביותר". 

שַׁעַטְנֵז הוא בד שבו ארוגים צמר ופשתן יחדיו ואסורים ע"י התורה לשימוש, כבגד או מוצר טקסטיל. 

בהשאלה משמשת המילה "שעטנז" ככינוי לעירוב מין בשאינו מינו, כגון שימוש בחומרים או סגנונות שונים בבנייה או בעיצוב

קיטש (גרמנית: Kitsch) מוגדר בדרך כלל כחפץ נחות מבחינה אסתטית, שיוצר בזול, שתפקידו לזהות את בעליו עם סטטוס חברתי חדש, יותר מאשר להביא לתגובה אסתטית ממשית. 

לעתים נעשה בו שימוש ככינוי גנאי לטעם אמנותי. גרסה נוספת היא כי משמעות המילה "ליצור (אמנות) בחיפזון". 



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.