19 Jun
החיבור בין עיצוב פנים לעולם הרגש

במשך שנים רבות הסתרתי את היותי מאמנת אישית, חלק כל כך משמעותי בחיי היה מוכר רק לקהילת מרכז ליאה ארד, המקום שם התחיל הכול ועדיין משמש לי כבית.

לא הצלחתי, בפנים אצלי, להגיע לחיבור השלם בין עיצוב פנים הבית לרגש של הגרים בו, והחשש להחשב לא מקצועית בכל אחד משני הכובעים הכול כך משמעותיים לי שאני חובשת, גרם לי להחריש את נושא האימון האישי.  לשמחתי, הזמן, הניסיון והידע שאספתי עם השנים הביאו אלי את החיבור השלם. הגיע הביטחון בקול שאני מביאה לעולם, ובלי הפחד להשמיע אותו.

אז מה באמת הקשר בין עיצוב פנים לרגש? 

בפוסט הזה אני מביאה את הגישה שלי כמעצבת פנים וכמאמנת אישית ומאירה את הקשר ההדוק והבלתי נפרד בין פנים הבית בו אנחנו מתגוררים לעולמנו הפנימי.

מוכנים? מתחילים.

זה מתחיל כך, בכל אחד ואחת מאיתנו טמונות איכויות גבריות ואיכויות נשיות.

איכויות גבריות אינן שייכות רק לגברים ואיכויות נשיות אינן בבלעדיות הנשים. בכל אחד מאיתנו יש משניהם והיחס ביניהם משתנה מאדם לאדם. 

למשל, כשיש לי פנצ'ר בגלגל הרכב ואני בשמחה רבה מוציאה ג'ק וגלגל ספייר, מתיישבת ומחליפה את הגלגל ואפילו נהנית מזה, אני מחוברת לצד הגברי שבי. 

כשאני מסדרת את כריות הנוי בסלון מחליקה ומוודאת שהריצ'רץ' מופנה כלפי מטה, הצד הנשי שבי מדבר.

בכלליות, איכויות הנחשבות גבריות באות לידי ביטוי במוחצנות, פעלתניות, הרפתקניות, אנרגטיות, סקרניות, חדות, אנליטיות וכושר טכני. הפן הגברי שלנו הוא "שר החוץ".

איכויות נשיות הן מופנמות, רכות, חושניות, רגישות, מיסטיות ואימהיות. הפן הנשי שבנו הוא "שר הפנים"

את הבלגן בבית, בדרך כלל רק אנחנו הנשים רואות ורק לנו מפריע שהחולצות בארון לא ממוקמות בטור מוקפד או שיש כלים בכיור.

תובנות שפיתחתי עם השנים כמעצבת פנים וכמאמנת אישית, קושרות בין שינויים בצורת המגורים, ה"בית החיצוני" שלנו, לשינויים רגשיים שונים שאנחנו עוברים ב"בית הפנימי".  

קשר הקיים אצלנו הנשים ואצל גברים המחוברים לצד הנשי שלהם, באופן מובהק. כמה שקט נפשי מגיע כשהבית שלכם מאורגן כמו שאתם אוהבים.

לתפיסת עולמי, לכל אחד ואחת מאיתנו שני בתים, החיצוני, בו אנו מתגוררים ושהנראות שלו משקפת את טעמנו האישי, יכולותינו וצרכינו. מקביל אליו הבית הפנימי שלנו, הכולל את כל מה שאנחנו והדרך בה אנחנו מתמודדים רגשית עם אתגרים שמגיעים לחיינו. כל אתגר רגשי כזה מבקש שינוי גם בבית החיצוני.

אני מנסה פה לפתוח דלת לשני הבתים האלה, קושרת בין שניהם ופותחת פתח לשינוי אמיתי ומשמעותי שאנחנו כה כמהים לו, בחוץ ובפנים.


עיצוב פנים הבית ועולמנו הפנימי, כמה מובן מאליו

 נתבונן לדוגמה בארבעה תהליכים מוכרים, שעובר כל אחד מאיתנו, נבדוק את הקשר בין הדברים, ואיך שינויים רגשיים בחיים משליכים על שינוי חיצוני או, כמה משמעותי החיבור בין השניים.

 ילד חדש שנולד: ילד ראשון, שני או שלישי, כל ילד חדש שמצטרף למשפחה מביא אתו שינוי.

בית פנימי: הבית הפנימי מתמודד עם האתגר לשלב את הכובע החדש שלי כאם לבין הכובעים הוותיקים שאני חובשת כאדם המבקש להתפתח וכבת זוג. 

איפה המקום שלי במצב החדש? איך לא אלך לאיבוד? מה קורה לאינטימיות ולקשר הזוגי?

בית חיצוני:  הבית החיצוני מבקש לארגן את הבית הקיים כך שיכיל כל את התוספת המשפחתית, וישאיר מקום שקט ורגוע גם לנו ההורים. ואולי בכלל המצב מחייב לשקול מציאת דירה או בית מרווחים יותר?

רצון לשינוי "לא מוסבר": בדרך כלל סביב גיל 40, הילדים גדלים מעט, הבית וזוגיות מתנהלים כמתוך שיגרה, על פניו הכל בסדר, אז למה אנחנו לא מרוצים? 

בית פנימי: הבית הפנימי מבקש לחדש ולהתרגש. להתחבר בחזרה לרגש, לאינטימיות, לצחוק המתגלגל. הבית הפנימי מתגעגע לאנשים שהיינו.

בית חיצוני: הבית שאנו גרים בו התעייף כמונו. המון זמן שלא עבר רענון ושינוי, כמה זמן עבר מאז שבדקנו האם הוא מתוכנן נכון לצרכי בני הבית שהשתנו? האם במצבו הנוכחי הוא עונה לנו על כל הרצונות, הצרכים והחלומות? איך להכניס אליו ואלינו אנרגיה של התחדשות?

פרידה מבן או בת הזוג: פרידה, גירושין או התאלמנות. בוקר בהיר אחד אנחנו מוצאים את עצמנו לבד. (על זה בהרחבה בפוסט שלי פרק חדש נפתח, או גרושים גרושות עכשיו תורכם)

בית פנימי: הבית הפנימי מתמודד עם פחדים וקשיים לא מוכרים, שינוי כל צורת החיים שהורגלנו אליה. פגישה עם הלבדות והבדידות ואיתה הכמיהה לצמיחה ושינוי מתוך הקושי.

בית חיצוני: הבית המוכר והקיים כבר איננו, כשהרכב דירי הבית משתנה, הבית הפיזי משתנה אתם. מתחילות לעלות שאלות ואנחנו מתמודדים עם קבלת החלטות כה משמעותית לבד. 

איפה גרים עכשיו? האם נשארים בבית הקיים או מוצאים פינה חדשה? מה ניתן לשנות ולחדש בבית הקיים? מי יעזור לי למצוא את הבית הנכון לי? מה אפשרי ונכון לעשות מבחינה כלכלית?

הגוזלים עוזבים את הקן: אחרי שנים רבות של עשיה בלתי פוסקת סביב ולמען הילדים, פתאום משתרר שקט.

בית פנימי: הבית הפנימי מתרוקן, ואתו לעתים גם המשמעות. מתפנה זמן שהוקדש הרבה שנים לאחרים, ויכולה לעלות תחושת ריקנות. פתאום יש משמעות חדשה  לגיל, לתעסוקה ולקשרים חברתיים. 

בית חיצוני: הבית החיצוני בהתאמה לאחיו הפנימי, גם הוא מתרוקן, חללים שלמים בבית נותרים ללא שימוש. האם להמשיך ולהחזיק בית גדול? אולי למצוא בית חדש המתאים יותר למידות ולצרכים שהשתנו? אולי כדאי לשקול מעבר לאזור יותר או פחות שוקק חיים, כל אחד לפי נטיית ליבו. האם יש אפשרות לפצל את הבית הקיים ולתכנן יחידת דיור שתביא הכנסה נוספת?

 דוגמאות ספורות אלה הם רק חלק ממארג נרחב של שינויים רגשיים שאנחנו עוברים בחיינו והמשליכים גם על שינויים בבית בו אנו גרים, 

האביב שעומד להסתיים הוא זמן צמיחה והתחדשות. גם המסורת היהודית קושרת בין הבתים וקוראת לנו בבוא האביב וחג הפסח להכניס את השינוי וההתחדשות גם הביתה, ולעשות סוג של ריסט.

לפי חכמת הקבלה, ליבנו נחשב לביתנו, ניקיון הבית הוא ניקיון הלב. ההשפעה ההדדית של שני הבתים, הפנימי והחיצוני, אחד על השני משמעותית ובלתי ניתנת להפרדה.

לפעמים  פגישה אחת ממוקדת, עושה סדר בבלגן, ופתאום הדרך נראית פשוטה

כשאנחנו מדייקים את הצורך בשינוי, בודקים מאיזה מקום הוא נובע, מה קורה בפנים ומה זה מצריך לשנות בחוץ, קושרים בין הפנים לחוץ, אנחנו מייצרים את השינוי השלם במובן העמוק של המילה. עכשיו זה בדיוק הזמן הנכון להתחיל ולשנות, מחכה לצלצול.

 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.