05 Jun
עיצוב דירות קטנות

הכול התחיל בדירת שיכון קטנה.

שיכון תקומה בכפר סבא, רחוב יציאת אירופה קומה שנייה בלי מעלית, אם אתם דווקא שואלים, ילדת שיכון אסלית.

מאז שאני זוכרת את עצמי, בגילאים 4, 5, 6... את הדקות הקצרות או הארוכות לפני שהפלגתי לארץ החלומות, ביליתי בשיפוץ בתים, בלי החלק של האבק, אבק בשום פנים ואופן לא הכנסתי למיטה. הייתי מעלה בדמיוני את הדירה שלנו או את אחת מהדירות בהן ביקרתי לאחרונה, ותוך כדי סיור וירטואלי במוחי הקודח הייתי שוברת ובונה קירות, צובעת מקלפת, פוערת חלונות (בלי היתרים) נותנת עבודה, ועד הבוקר הדירה כבר הייתה משופצת מהחלומות. 

המון שנים עברו עד שמימשתי את החלומות שלי, אבל מאז ועד היום, יש לי פינה חמה בלב לדירות קטנות, סטנדרטיות, ישנות, כאלה שמבקשות קצת יחס ומחשבה מחוץ לקופסה.

שריטה של מעצבת פנים, כשהאתגר גדל, גדל אצלי מדד האושר. ולעניין שלשמו התכנסנו, כול דירה, גם זו שנראית נהדר וזקוקה רק לשיפורים קלים, או כזו שהתקבלה בירושה ולא נגעו בה 50 שנה, יכולה לחזור ולהיות מפתה ואטרקטיבית כמו דירה חדשה שזה עתה סיימו לבנות. את עולם הדירות אני מחלקת לשניים:


- דירות שבעלי הדירה מתגוררים בהן, או עומדים להתגורר בהן ויש לחדש ולהתאים את הקיים בשטח למידות הדיירים, להפוך את הדירה לנוחה, פרקטית ויפה גם אם היא פצפונת. לאתר ולנצל כל פינה בכדי לתת מענה לצרכים ולדרישות הדיירים.

- דירות שנרכשו למטרות השקעה, השכרה או מכירה לאחר שיפוץ, ודירות שהתקבלה בירושה, ויש לבחור מה הנכון ביותר לעשות אתן. על דירות אלה אפרט וארחיב פה בהמשך תחת השבחת נכסים.

עיצוב דירות קטנות למטרת מגורים, 10 טיפים מעולים

נחזור אליכם, כן אתם המתגוררים בדירה קטנה, מתים על האזור או אולי חולמים לעבור לבית גדול יותר וזה לא אפשרי כרגע, בשני המקרים הדירה הזו היא ארבעת הקירות המקיפים אתכם ביום יום, ויש לעשות את המרב בכדי שהמגורים בה יהיו מושלמים עבורכם ויענו על כל הדרישות. נראות הדירה ונוחות השימוש בה, הם מדד ישיר לאיכות החיים של הגרים בה. עם קצת מחשבה מחוץ לקופסה ורצון לשינוי, אתם יכולים לשפר משמעותית את חווית המגורים בה. בנוסף, דירה שנראית טוב נמכרת בקלות רבה יותר, עובדה חשובה ליום שתחליטו להפרד ממנה.

אז מה עושים? אפשר לקיים פגישת ייעוץ ממוקדת עם מעצבת פנים, למקצועיות ולניסיון יש יתרון אדיר בהתאמת צרכים/ סגנון/ תקציב, וניתן לחסוך משמעותית בעלויות ובטעויות תכנוניות. 

יחד עם זאת, אני מביאה פה עשרה טיפים שיקלו על המלאכה אם בחרתם לשדרג בעצמכם את הדירה, בלי להיכנס לשיפוץ מסיבי:

  1. בניית תקציב המותאם ליכולותיכם ואותו להקדיש לשדרוג הבית. מאוד קל לחרוג מהתקציב בכול הקשור לעיצוב פנים, תעמדו על המשמר.
  2. בית מעוצב הוא קודם כל בית מסודר, מיון, סדר וניקיון הם ראשית כול שיפוץ, מיינו וזרקו את כול החפצים המיותרים שהצטברו עם השנים, יש המונים מהם, זכרו, כל סנטימטר שמתפנה נחשב, אל דאגה, עם הזמן יצטברו עוד המון מיותרים חדשים.
  3. מקומות אחסון, בהמשך לסעיף הקודם, ההוצאה הראשונה בחשיבותה בעיצוב דירה קטנה, היא מציאת פתרונות אחסון. ככל שהחפצים יאוחסנו ביעילות רבה יותר, יתפנה יותר מקום לכם, האנשים הגרים בבית. אם אצל נגר פרטי ואם בשימוש בפתרונות האחסון של איקאה, כל אחד לפי תקציבו, לא לוותר על ארונות ונישות לאחסון, אף פעם אין מהם יותר מידי. תשקיעו במכשיר מדידה, ונצלו כל סנטימטר פנוי ליצירת מקומות אחסון. אחרי שהבית נקי מחפצים מיותרים, ואלה החיוניים מאוחסנים ולא נראים לעיין, נוצר שקט ויזואלי ומתפנה מקום רב. את סגנון הארונות והמדפים תקבעו ע"פ מה שיוחלט בסעיף הבא.
  4. בחירת סגנון עיצובי, או במילים פשוטות, כנסו לאתרים או לאפליקציות עיצוב פנים כגון  Pinterest, ותבחרו את הסגנון והצבעוניות המדברים אליכם ביותר, מהם "תגזרו" את סקלת הגוונים והחומרים שילוו אתכם בכול הבחירות והחלטות העיצוביות שתקבלו לגבי הדירה. ממליצה להיצמד לשלושה ארבעה גוונים, ולא להפריז בסוגי החומרים, אנחנו מנסים לייצר פה שקט וניקיון ויזואליים בחלל קטן.
  5. התאמת גווני הקירות, חשוב לבדוק עד כמה הדירה מוארת בתאורת יום טבעית, לפני שבוחרים בגווני הקירות. צבעים כהים לחלל קטן וחשוך יכולים לייצר אוירה קודרת. בכול מקרה כשמדובר בגווני קירות לדירות קטנות, אני מעדיפה להשתמש בגוונים בהירים, תואמים את סקלת הגוונים הכללית של הבית, או בצבע הלבן, הנכון תמיד ונותן אשליית אור וגודל. ניתן לתת לקיר אחד מרכזי בדירה, כגון קיר הטלוויזיה בסלון, גוון מעט יותר עמוק ודומיננטי. אשליית הגודל הנוצרת על ידי שימוש בגווני קירות בהירים, מאוד משמעותית לתחושת רווחה. 
  6. התאמת רהיטים זוכרים את מכשיר המדידה שרכשתם למטרת מקומות אחסון? מצוין, קחו אותו ותתחילו למדוד את המרחב הקיים לרהיטים בדירה שלכם. גודל הרהיט הוא סופר משמעותי בחללים קטנים, חשוב מאוד לדייק ולא לרכוש רהיטים הגדולים על מידות הבית, ולא לשכוח להשאיר חללים למעבר אדם בין רהיט ורהיט. את סגנון הרהיטים וגוניהם תבחרו ע"פ הסגנון והצבעוניות שהוחלטו בסעיף 4.
  7. גופי התאורה, גוון ועוצמת האור שהם מפיצים, משפיעים על האוירה בדירה. אני אוהבת להשתמש בנורות לד חסכוניות בעלות גוון חם Warm light, ולא בתאורה של אור לבן בוהק, אשר משרה אוירה לא נעימה של חדרי ניתוח בז'רגון המקצועי. נורת אור חם בעוצמה מספקת מאירה לא פחות ויוצרת תחושת אינטימיות לדירה. מנורה עומדת בפינת חדר, תוחמת אזור ומצוינת לתאורת ערב רגועה. אם במהלך השדרוג אתם נכנסים גם להוספת נקודות תאורה, ממליצה להרבות בתאורת קיר (גובה 220 ס"מ מרצפה) ולהשתמש בתאורת תקרה רק במטבח, פינת אוכל ואם יש צורך,  בחדרי השינה.
  8. טבע, אני מאמינה גדולה גם בעיר סואנת, בהכנסת טבע לדירה על ידי שימוש בחומרים טבעיים, כעץ כותנה וקש בריהוט, בתמונות, אביזרים ובצמחים ממש. כמעצבת פנים ומאמנת אישית אני מאמינה בהשלכה שיש לנראות הבית על מצבנו הרגשי ובתכלס על מצב הרוח שלנו. לאלמנטים טבעיים או כאלה שנעשו בהשראת הטבע, ונמצאים סביבנו יש את היכולת לשפר לנו את התחושה הפנימית, בדוק. 
  9. אביזרים משלימים, על פי סקלת גוונים והחומרים שלנו, ניתן להוסיף כריות נוי, שטיחים, וילונות וכל מה שמאפשר לנו התקציב. על קירות הבית אפשרי לתלות עבודות אמנות/ צילומים ברוח הסגנון העיצובי שנבחר. מאוד חשובה לתחושת ההרמוניה בבית לדייק במיקומי התמונות. עבודה גדולה לא צריכה לידה עבודות נוספות, וצילומים או עבודות קטנות אוהבים להיות מסודרים אחד ליד השני, בסדר שנקבע מראש, ולא בתפזורת אקראית. סדרת מסגרות זהות לתצלומי משפחה, ציורים או צילומים בעלי אופי דומה,תלויות ברווחים שווים על קיר, הופכות לאלמנט עיצובי. חשוב לא להפריז ברכישת אביזרים עכשוויים, אנחנו לא רוצים להעמיס על החלל הקטן. ובכלל, לבדוק כל חפץ או אביזר שאנחנו מציגים "בחוץ", האם אנחנו באמת רוצים לראות אותו כול יום?                
  10. לצלם ולשלוח אלי את התוצאה, חשוב מאוד להתגאות במה שייצרתם! תנו לי להרים לכם! 


עיצוב דירות קטנות שהתקבלו בירושה ועיצוב דירות למטרות השקעה

השבחת נכסים - לדירות קטנות שנרכשו למטרות השקעה, ולדירות שהתקבלה בירושה.

אז מה בעצם ההבדל בין עיצוב פנים לבין עיצוב פנים שנעשה למטרת השבחת נדל"ן? מדובר בשתי גישות שונות לחלוטין, המחייבות התייחסות והתחשבות בנתונים והיבטים אחרים. כששוכרים את שירותיי למטרות עיצוב פנים בבית או בדירה המשמשים את בעלי הנכס בחיי היום יום, נלקחים בחשבון משתנים כמו צרכים והרגלים, תקציב, גיל דיירי הבית וטעמם האישי. כשאני מעצבת בית או דירה למטרות מגורים, נוצר קשר אישי בו אני בודקת, מתכננת, מדייקת ומתרגמת את החלומות, ככול הניתן, מדמיון למציאות. כלומר, מדובר בגישה אישית ופרטנית אשר תפורה בדיוק למידות בעלי הבית. 

לעומת זאת, בפרויקט השבחת נדל"ן ההתייחסות לבית או לדירה היא עסקית וכלכלית לכול דבר. אני מקבילה את התהליכים לבגד שמיוצר עבורכם במיוחד בתפירה עילית, לבין בגד הנקנה באחת מהרשתות האיכותיות ועונה על תקציב, טעמם ומידותיהם של רבים.

כשאני נקראת לעצב נכס בפרויקט השבחת נדל"ן, נלקחים בחשבון: 

•    עלות קניית הנכס בהתייחס לשווי שוק.

•    בדיקת היתכנות של תכנון מחדש, כדאיי ועדכני יותר של הנכס מבחינת עליית ערך, כגון, הוספת חדר, יצירת MASTER BEDROOM , פתיחת מטבח או כול דבר שיהפוך את הנכס לאטרקטיבי.

•    עיצוב פנים הנכס, כפוף לתקציב שנקבע, שימוש בידע ובניסיון להפוך אותו באמצעים מוגבלים יחסית למאוד אטרקטיבי.

•    בדיקת גודל ההשקעה ההכרחית בשיפוץ הנכס וכדאיותו. מהו הסכום המינימלי הנדרש על מנת להפוך את הנכס ללהיט בשוק הנדל"ן. 

•    העלויות הנ"ל נבדקות לעומת הרווח העתידי הצפוי בעליית ערך הנכס, ונעשה תחשיב כדאיות לכול התהליך מול ביקושים ומחירי נדל"ן באזור.

איתור נכס כזה, שמוצא למכירה במחיר נמוך יחסית וגלומה בו הבטחה לרווח כלכלי, הוא תהליך מרתק בפני עצמו, סוג של צייד, הדורש ידע, חזון, ראיית אופציות וניסיון בתכנון בתים. מניסיוני ומהידע שצברתי בתחום, מציאת נכס כזה אפשרית ובסופו של התהליך הנ"ל גם מאוד מתגמלת.

בכמה קניתי את הדירה – בכמה שיפצתי – בכמה מכרתי

הרעיון הוא לזהות נכס עם פוטנציאל במצב ירוד, ולממש את הפוטנציאל הגלום בו בדרך הבאה:

איתור הנכסים מבין דירות רבות שמוצאות בשוק, עריכת בדיקת כדאיות מחיר קניה, מיסוי, הערכת תקציב שיפוץ. 

בשלב השני, בניית מסגרת תקציב השיפוץ, תכניות עבודה, קביעת רמת השיפוץ כך שהנכס יהפוך לאטרקטיבי מבחינת נראות.

בחירת בעלי מקצוע/ קבלן ופיקוח על השיפוץ.

מניסיוני, עלות השיפוץ "מוחזרת" פלוס ע"י השכרת הדירות לתקופה לפני המכירה, או מגולמת במחיר המכירה.

כשמדברים על נכסים כאפיק השקעה, חשוב לציין את האפשרות להפוך בעזרת חזון, ניסיון וידע תכנוני כמעט כול דירה קיימת במיקום אטרקטיבי, לדירת/ חדרי אירוח. התמחיתי ועסקתי בתכנון ועיצוב חדרי אירוח, המשווקות דרך האתרים AIR B&B  , BOOKING. גם במקרה הזה, כשבוחרים בחדרי אירוח כאפיק ההשקעה, חוזר התהליך של איתור הנכס והפיכתו תכנונית עיצובית למלון מפנק ואטרקטיבי, תוך כדי שמירה על תקציב מוקפד. תחום חדרי האירוח הוא תחום מרתק בפני עצמו ומאוד מתגמל.

אפיק נוסף שאני פוגשת בתחום השבחת הנכסים, הם דירות או בתים מוזנחים שהתקבלו בירושה, נכסים שלא תוחזקו או שופצו במשך שנים. 

טעות נפוצה היא להחזירם אל שוק הנדל"ן למטרות מכירה או השכרה במצבם העגום, לפני שנערך בהם שיפוץ השבחת הנכס. ניסיוני מלמד, שגם פה עיצוב פנים מחדש, רענון ושיפוץ מוקפד של הנכס יעלה את ערכו פלאים בשוק הנדל"ן. 

תכננתי ועיצבתי דירות שהתקבלו בירושה, בכדי למקסם את הפוטנציאל הגלום בהן מבחינת הענקת מראה עכשווי והגדלת מספר החדרים. לאחר השיפוץ הן הפכו מדירות מוזנחות שקשה היה למצוא להן שוכרים, לדירות מבוקשות, והן ממשיכות להיות מוחזקות כנכס מניב עד היום, הניתן למימוש בכול רגע.

לפני קבלת החלטה לגבי דירה או בית שהתקבלו בירושה, אשמח לקבוע  שיחת ייעוץ, בכדי לחשוף בפניכם את האפשרויות השונות.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.